woensdag 20 juli

Volgende

Inhoud van deze pagina

Van Williams naar Grand Canyon

Vanmorgen vertrok ik uit Williams, nadat ik eerst de inmiddels gebruikelijke dagelijkse zak ijs had gekocht bij een van de plaatselijke benzinestations. Ik reed nogmaals over Rt 64 tot in Grand Canyon Village. Daar sloeg ik rechtsaf verder over Rt 64 in de richting van Desert View. Langs de hele route naar dit punt zijn diverse uitkijkpunten gemaakt. Ik stopte bij twee van deze parkeerplaatsen en bij Desert View zelf, waar de typische uitkijktoren staat, die zoals zoveel voorwerpen in deze westelijke staten, geïnspireerd is op de Indianen die hier leefden en nog steeds leven. Vandaag was het weer nog iets helderder dan gisteren, wat zorgde voor indrukwekkende vergezichten en fraaie foto's van de Canyon.

IMG_7093 Grand Canyon

Grand Canyon, gezien vanaf Desert View

IMG_7095 Grand Canyon Tower at Desert View

Uitkijktoren op Desert View (Grand Canyon)

Van Grand Canyon naar Page

Van Desert View, waar ik Grand Canyon achter me liet, reed ik verder over Rt 64 naar Cameron. Het landschap werd kaler, droger en tamelijk bergachtig. Af en toe bood de weg uitzicht op de Canyon van de Little Colorado. En overal langs de weg stonden kraampjes waar Indianen hun snuisterijen te koop aanboden.

IMG_7102 Desert near Desert View

Woestijnlandschap langs Rt 64

Van Cameron reed ik over Rt 89 noord in de richting van Page. Deze weg voert steeds door de woestijn, maar is nergens saai. De woestijn kent vele gedaanten. Sommige delen zijn als een enorme zandbank, waarboven je hier en daar mini-windhoosjes ziet. Een kolom opdwarrelend zand beweegt dan over de woestijn. Andere gebieden zijn min of meer begroeid met planten die de droogte goed verdragen. Ook komen er bergachtige delen voor, zoals onderweg naar Page. Je rijdt daar mijlenlang met bergen aan je rechterhand, tot je die eindelijk via een steile pas oversteekt.

IMG_7123 On the road from Grand Canyon to Page

Bergpas tussen Cameron en Page

Een eindje voor Page bevindt zich Horseshoe Bend, een bezienswaardigheid die na een wandeling van een mijl over een stoffige heuvel te bereiken is. De Colorado maakt hier een bocht van 270 graden in een berglandschap met steile wanden van ca. 300 meter hoog. De oevers van de rivier zijn begroeid, de wanden bestaan uit verschillende kleuren gesteente. Samen met de kleur van het water en de witte strepen die bootjes daarop trekken zorgt dit voor een indrukwekkend en fraai schouwspel.

IMG_7136 Horseshoe Bend

Horshoe Bend, bij Page (AZ)

IMG_7173 Horseshoe Bend

Horsehoe Bend, gezien vanaf het pad

Ik reed verder naar Page en ging het bezoekerscentrum bij de stuwdam binnen. Ook hier is de Colorado afgedamd. Achter de dam is Lake Powell ontstaan, waarop volop watersport plaatsvindt. De dam wordt gebruikt om het water van de rivier zorgvuldig te doseren en om elektriciteit op te wekken. Vlak naast de dam is een brug over de kloof gebouwd, waarover het verkeer in de richting van Kanab (Ut) rijdt.

Van Page naar Tuba City

Van Page reed ik over Rt 98 naar Kaibito door indianengebied naar Rt 160. Die volgde ik in westelijk richting tot ik in Tuba City kwam. Deze naam heeft niets met een blaasinstrument te maken, maar met de naam van een indianenhoofdman, die hier vroeger woonde.

Ik logeerde in Quality Inn, dat gerund wordt door Navajo's, die in dit deel van Arizona de zomertijd gebruiken, zodat het onverwachts een uur later was.

Afgelegde afstand 310 mijl. Mooie dag, veel gezien!

Ga voor foto's naar mijn albums op Webshots. Klik hier (opent in nieuw venster)

Terug naar boven

Reageren? Ga naar het gastenboek of stuur mij een e-mail