Woensdag 25 juli 2007

Start
Omhoog
Volgende

Vanochtend liep de wekker om 6.30 uur af. Na toilet maken, inpakken en een klein ontbijtje zat ik om 7.10 uur in de auto voor een kort ritje naar het station van Alcoma Central Railway. Om 7.20 uur was ik er al. De Tour Train stond klaar, met twee ronkende diesels van CN ervoor. Coachcar 3, waar mijn plaats was, was net als de rest van de trein voor ongeveer driekwart gevuld. Tijdens het instappen, dat een uur duurt, stond de trein midden op een overweg met rinkelende bellen.

Om 8.00 uur vertrok de trein, aanvankelijk in een slakkengangetje door Sault Sainte Marie, over het spooremplacement en over diverse overwegen. Vanuit de trein zag ik industrie en de Internationale Bruggen naar de VS.

De trein blies gedurig met het bekende dissonerende vier- of vijfstemmige geluid, zelfs ook voor bewaakte overwegen. We reden een stukje parallel aan Hwy 17, met enkele blikken op Lake Superior. Daarna bogen we van de weg af, de wildernis in, richting het skiresort Searchmont.

De natuur werd woester en de trein blies steeds minder vaak en later helemaal niet meer. De Passenger Service, die na ons zou vertrekken, stopt op aanvraag bij iedere boom, maar in elk geval bij de stationnetjes, plaatsen waar camps zijn. Dat zijn hutachtige bouwsels, meestal in de buurt van een meertje, waar mensen vakantie houden. Door de campbewoners werd druk gezwaaid naar de trein. Deze mensen zien er minimaal drie per dag: de Tour Train vice versa en de Passenger Service een keer, north- óf southbound.

De natuur was prachtig en inderdaad nogal wild. Bergachtig met gemengd bos. In de herfst moet het hier prachtig zijn. Dan rijdt de trein ook (de kaartjes zijn dan wat duurder) evenals 's winters, als er een flink pak sneeuw ligt. We passeerden veel grote en kleinere meren, en diverse rivieren, waarvan de oversteek van de Montrealriver met een brug gebouwd op een stuwdam zeker indrukwekkend was.

Vanaf mijl 102 daalde de trein in 12 mijlen naar de bodem van Agawa Canyon, een mooie kloof in de bergen van Noord Ontario. Om 12.15 stopte de trein bij het eindpunt in de Canyon. Om 13.40 zouden we weer vertrekken, werd er meegedeeld. De loks werden meteen teruggerangeerd naar de achterkant van de trein. De passagiers stapten uit en verkenden de Canyon.

overzicht Agawa Canyon

de bodem van de Canyon, met de trein

Dit gebied is ingericht door de spoorwegmaatschappij en wordt in prima toestand onderhouden. Er is een uitkijkplatform aan de noordkant van de Canyon. Met trappen (in totaal > 300 treden) bereikte ik een mooi uitzichtpunt, hoewel er wat tegenlicht was. De Beaverfalls waren een bezoekje eveneens waard, al kwam er nu, midden in de zomer, niet veel water omlaag. Voor een loopje naar de Bridal Veil Falls had ik niet genoeg tijd over, dus liep ik terug naar de trein, nam lunch en wachtte op het vertrek.

Agawa Canyon naar het noorden gezien

De CN loks klaar voor vertrek vanuit Agawa Canyon

Instappen voor vertrek terug naar Soo

We moesten wachten op de Northbound Passenger Train, maar toen die eenmaal voorbij was, vertrokken we meteen.

De campcar bleef staan. De mensen die dit mobiele vakantiehuisje boekten, zouden over 5 dagen weer mee teruggenomen worden door een van de treinen in zuidelijke richting.

De terugtocht was net zo fraai als de heenreis, met zon in de rug (voor achteruit-rijders) en daardoor mooie uitzichten. Fotograferen viel niet mee, want de trein rijdt toch zo'n 70 km/u en er staan veel bomen langs de baan. Ook nu duurde de rit een dikke vier uur, zodat we rond 18.00 uur in Sault Sainte Marie arriveerden.

Terug op het station in Sault Sainte Marie

Dit tripje is zeer de moeite waard en zonder meer een aanrader. Kostte $ 65,- (Canadese dollars à € 0,70) Daarvoor word je 228 mijl door een prachtig landschap vervoerd, waar je op een andere manier niet komen kan. En je bent 10 uur onder de pannen.

Ik overnachtte in dezelfde Super 8 als de vorige nacht.

Afgelegde afstand vandaag: 9 mijl

Afgelegde afstand totaal: 2552 mijl

Ga voor foto's naar mijn albums op Webshots. Klik hier (opent in nieuw venster)