Woensdag 20 juli 2005

Start
Omhoog
Volgende

De afstand van Revelstoke naar Banff bedraagt 230 mijl door een afwisselend berglandschap. Over die mijlen kun je gemakkelijk een hele dag doen, want er is onderweg genoeg te zien en te beleven.

Giant Cedar trailDat begon al 20 minuten na mijn vertrek bij Super 8 in Revelstoke, waar ik goed sliep en een complementary breakfast at. Ik passeerde een bordje met daarop de mededeling "Giant Cedars trail". Dat bleek een houten pad te zijn, aangelegd in een stukje van Revelstoke Park, waar inderdaad enorme naaldbomen groeien, waaronder veel Red Cedar. Het is een wandelingetje van ongeveer 500 m, maar zeer de moeite waard om even van de weg af te gaan. Het duurde ook lang genoeg om te merken dat de anti-mug spray effectief was. Een eindje verder langs Highway 1 passeerde ik Hemlock Grove, een vergelijkbaar bospad, wat ik ook verkende.

In de buurt van Rogers PassDan komt Rogers Pass in zicht, een (voor Europese begrippen) gemakkelijke bergpas, maar vergelijken met Europa heeft weinig zin, hoewel je het onwillekeurig toch steeds weer doet.
Alles in dit werelddeel is grootser, royaler, ruimer en van een onvergelijkbare schoonheid. 's Winters kan het hier overigens behoorlijk spoken, getuige de tentoonstelling op de Pass.
Inmiddels was ik Glacier National Park binnengereden. Je merkt daar verder niets van en gewoon over de weg rijden kost niets, maar zodra je een viewpoint of een andere interessante plaats wilt bezoeken heb je een parkpas nodig. De jaarpas die voor alle Parken geldig is, voldoet daarvoor natuurlijk ook. Overigens is er vanaf de weg niets speciaals te zien van dit Park. Je moet daarvoor gaan wandelen of op een andere manier van de weg af, de natuur in.

Na het park verlaten te hebben, gaat de weg naar Golden, een plaatsje met tankstations, fastfoodtenten en een paar motels. Vanuit Golden reed ik verder in de richting van Kicking Horse Pass, ook een eenvoudig te berijden pas. Na 25 km reed ik Yaho National Park binnen en daar was wel het nodige te zien:

Natural Bridge Canadian Rockies

Iets voor Field ging ik Highway 1 af in de richting Emerald Lake. Onderweg kwam ik langs een natuurlijke brug in het water, waar bussen vol filmende Japanners rondliepen. Deze mensen kijken niet direct naar het landschap, maar bezien alles door hun video- of fotocamera. De omgeving is fantastisch, maar ik vroeg me wel af of je dat nu op z'n best door zo'n zoekertje of op zo'n minuscuul schermpje bekijken kunt....

Emerald LakeEen eindje verderop aan dezelfde zijweg van Highway 1 ligt Emerald Lake, waar ik vervolgens heen reed. Daar zag ik voor de eerste keer het bijzonder blauwgekleurde water, dat je overal in de Canadese Rocky Mountains tegenkomt. Een mooi, schilderachtig donkerblauw meer, omringd door bergen, die hier inderdaad al Rocky Mountains heten.
Ook hier zag ik heel veel Japanners en verder souvenirkopende toeristen uit de hele wereld.

Takakkaw Falls

Ik reed terug naar Highway 1 en volgde deze route verder in oostelijke richting. Een eindje voorbij Field ging ik opnieuw de weg af, nu in de richting van Takakkaw Falls, een honderden meters hoge waterval, die gevoed wordt door het enorme ijsveld in de Rocky Mountains.
Vanaf de parkeerplaats maakte ik de fraaie wandeling naar de voet van de waterval, waar veel meer mensen een bezoekje brachten. Overigens waren hier niet veel Japanners te zien. Blijkbaar is dit niet spectaculair genoeg, of ligt het te ver van de hoofdweg af.

The Spiral TunnelNa het bekijken van de waterval reed ik opnieuw terug naar Hwy 1 en reed verder in de richting van Kicking Horse Pass. Voordat ik daar aankwam passeerde ik The Spiral Tunnel, een keertunnel waar de treinen door een bocht in de berg hoogte winnen om de Pass te kunnen bereiken. De treinen in Canada zijn enorm lang, zo lang dat ze bij dit soort tunnels 'over zichzelf heenrijden' Terwijl ik stond te kijken op de parkeerplaats (met uitvoerige informatie over de tunnel) kroop er juist een trein omhoog. Inderdaad kon de machinist hier vanuit zijn cabine het laatste deel van zijn eigen trein zien, dat op dat moment de tunnel nog moest inrijden.

De Kicking Horse Pass zelf stelde niet veel voor. De stijging is zeer bescheiden en zeker in de zomer probleemloos te doen. Op de pas is een soort tentoonstelling te zien, maar ze zouden hier wel wat meer aandacht aan kunnen besteden, zeker omdat Kicking Horse op de Continetal Divide (de waterscheiding) ligt. Aan de westkant stroomt het water naar de Grote Oceaan, de oostzijde watert uiteindelijk af op de Atlantische Oceaan.

Vanaf Kicking Horse was het niet ver meer naar Lake Louise, een wereldberoemd en zeer fraai meer, een eindje boven het gelijknamige dorpje. Het meer wordt dan ook zeer drukbezocht. Hier kun je het beste 's ochtends naar toe gaan, want 's middags kijk je tegen het licht in en dan ligt met name de fraaie bergwand in de schaduw en schittert het water je hinderlijk tegemoet.

Lake Louise bevat slechts enkele mogelijkheden om te overnachten, vandaar dat ik nog een eindje verder reed, tot ik na ca. 60 km Banff bereikte. Banff is een zeer toeristische plaats, die in het gelijknamige National Park ligt. De sfeer is er een beetje mondain en de prijzen zijn er hoog. Ik vond een kamer bij Best Western, inclusief Jacuzzi voor een belachelijk hoge prijs. Je moet er blijkbaar wat voor over hebben om in Banff te willen slapen en gezien de vele bordjes met 'No Vacancies' mocht ik al blij zijn sowieso een slaapplaats te vinden.

Een prachtige dag gehad, met bijna teveel verschillende indrukken.

Afgelegde afstand vandaag: 230 schitterende mijlen

Afgelegde afstand totaal: 1736 mijl

Ga voor meer foto's naar mijn albums op Webshots. Klik hier (opent in nieuw venster)