Dinsdag 14 juli

Volgende

Inhoud van deze pagina

Van Kapelle naar Zaventem

Vanmorgen vertrok ik om 6.20 uur met de auto naar het huis van Jan Kodde, die me naar het vliegveld in Brussel zou brengen. Even over 6.30 uur reden we weg en na 55 minuten arriveerden we zonder problemen op Zaventem. Voor de balies van Continental Airlines stonden heel wat mensen, maar het inchecken verliep vlot. De beveiliging wilde weer weten waarom ik als Nederlander niet vanaf Schiphol vertrok. Verder stelde men de gebruikelijke vragen over mijn bagage. Bij de security check stond ook een flinke rij mensen, maar ook daar verliep het proces aardig snel. Ik vergat mijn horloge uit te doen en veroorzaakte dus een alarm, waarna ikzelf en mijn bagage grondig onderzocht werd. Ik mocht doorlopen en na een koffie meldde ik me bij B40, waar gevraagd werd of ik mijn bagage toch niet uit het oog verloren had.

Van Zaventem naar Newark

Het instappen begon op tijd en verliep gedisciplineerd en snel. Rij 17 DEF in de Boeing 777 van Continental Airlines heeft iets meer beenruimte dan andere Economy zitplaatsen, ik kon dus makkelijk zitten en had voldoende ruimte voor mijn benen. Exact op tijd werden we van de gate geduwd en na een voorspoedige vlucht met enkele drankjes, een lunch en een broodje landden we 34 minuten te vroeg op Newark.
De douane werkt nog steeds traag, ook al omdat er nu van al je vingers elektronische afdrukken worden gemaakt en een foto van je gezicht, zonder bril of pet. Daarnaast worden nog steeds vragen gesteld over het doel en de duur van het bezoek aan de VS, over het beroep dat je in Nederland uitoefent, waarbij nog een aanvullende vraag wordt gesteld over wat je dan precies doet in dat beroep. Door de snelle vlucht vanuit Brussel had ik ruim voldoende tijd voor deze formaliteiten. Na een heleboel stempels en een ingeniete groene kaart in mijn paspoort liep ik naar de bagageband, waar mijn koffer al ronddraaide. De douanebeambte die over het toelaten van koffers ging, wuifde me meteen door na het in ontvangst nemen van het witte kaartje, zodat ik verder kon lopen naar de plaats waar de transitkoffers werden ingenomen. Hier stond een flinke rij, maar dat kwam omdat de medewerkers de koffers voorsorteerden. Korte overstaptijden kregen voorrang.

090714_01 IMG_4981

Vliegtuig van Continental Airlines op Newark Liberty Airport

090714_03 IMG_4991

Concourse Newark Liberty Airport

Van Newark naar Seattle

Toen had ik nog een uur voor de overstap. Daarvoor nam ik het treintje naar terminal C. Na opnieuw de security gepasseerd te zijn had ik nog tijd genoeg om geld te pinnen, wat te drinken en rond te kijken. Daarna liep ik naar de Gate waar het heel druk was. Het vliegtuig, een Boeing 737-800, was net gearriveerd, de passagiers liepen nog naar buiten. Iets later dan gepland begon het instappen. Toen we allemaal zaten, vertelde de captain dat er eerst iets gerepareerd moest worden aan onze staart. We zouden nog een minuut of 20 extra moeten wachten. Die schatting klopte aardig en omdat het vliegtuig ook te laat was gearriveerd vertrokken we met een vertraging van ca. 50 minuten. Ik had een raamplaats. Gedurende het eerste uur van de vlucht was er wat te zien. Daarna werd het bewolkt en turbulent gedurende een uur of drie.
Boven de bergen brak de bewolking weer open, maar toen waren we er bijna. De aankomst op Seattle is prachtig. Duidelijk zijn de verschillende vulkanen in de Cascades te zien. We landden een halfuur later dan het schema aangaf en hadden dus nog iets van onze vertraging goedgemaakt. De koffers kwamen snel aangerold en bij National kon men uit de voeten met mijn printje van de reservering voor een auto. Het hele proces nam, zoals gebruikelijk, nogal wat tijd in beslag. Dit keer werden mij geen lastige vragen over upgrades of aanvullende verzekeringen gesteld en na een minuut of 10 kon ik met een Toyota Corolla S vertrekken naar Motel 6, waarvoor ik ook een reservering had. Men was op mij berekend en na een lange dag kon ik gaan slapen.

090715_02 IMG_4993

Motel 6 Seattle

Afgelegde afstand door de lucht: 6082 mijl = 9788 km
Afgelegde afstand over de weg: ca. 3 mijl

Ga voor foto's naar mijn albums op Webshots. Klik hier (opent in nieuw venster)

Terug naar boven

Reageren? Ga naar het gastenboek of stuur mij een e-mail