Maandag 4 augustus 2003

Volgende

Inhoud van deze pagina

Van Kapelle naar Schiphol

Vanochtend om 5.30 uur liep mijn wekker af. Na een kort ontbijt bracht mijn vader me naar het station, waar ik een enkele reis Schiphol kocht. Het was wat nevelig toen de trein precies om 11 over 6 vertrok. Na een voorspoedige treinreis stond ik om 8.12 uur in de centrale hal van Schiphol. Ik moest aan de linkerkant van het gebouw inchecken. Nog voor ik bij de balies kwam, werd mijn koffer al doorgelicht.

De baliejuffrouw van United Airlines checkte me in en bevestigde dat er een gangplaats voor me was gereserveerd. Deze keer had ik mijn vluchten geregeld via www.ebookers.nl, waarbij je voorkeur voor een zitplaats kon opgeven.  Mijn koffer werd gelabeld tot Grand Rapids en ik kreeg een mapje met twee instapkaarten, één voor UA 967 van Amsterdam naar Chicago en een voor UA 1550 van Chicago naar Grand Rapids.

Toen had ik nog ongeveer een uur voordat ik zou kunnen instappen. Eerst langs de douane, wat probleemloos verliep. Daarna volgde een controle van de handbagage en van mezelf, waarbij alle metalen voorwerpen in een bakje moesten worden gelegd. Daarna had ik ruim de tijd voor een bak koffie, en het invullen van de douanepapieren.

Om 9.45 uur liep in naar Gate 3, waar het vliegtuig (een Boeing 767) al klaar stond. Ik beantwoordde de gebruikelijke vragen over bagage etc, waarna ik verder mocht lopen naar de wachtruimte. Om 10.40 uur begon het instappen en zocht ik stoel 28 B op, een plaats aan de linkerkant bij het pad, een eindje achter de vleugel. Een 767 van United heeft zeven stoelen op een rij: 2 - 3 - 2.

Van Schiphol naar Chicago o Hare

Iemand kwam naar me toe en vroeg of ik mijn plaats aan zijn vrouw wilde geven. Ik kon dan 25 A (een raamplaats) krijgen. Met dit mooie weer (in Nederland) had ik daar gaan bezwaar tegen. Iets na 11.15 uur reden we naar de Polderbaan. Dat was een hele rit, over de snelweg heen en dan nog een eind door de polder. We konden vlot vertrekken en het uitzicht naar het zuidwesten was schitterend. IJmuiden met de zeesluizen en de hoogovens waren prima te zien, net als booreilanden en (vissers)schepen op de Noordzee. Het vliegtuig klom behoorlijk steil en snel. Van Engeland waren dan ook niet veel details te zien. Maar een stad als Manchester, het eiland Man en delen van Ierland waren goed herkenbaar te onderscheiden.

SIMG0460 blik op Noord Holland meteen na het opstijgen van Schiphol

Blik op Noord Holland

simg0461 Noordzeekust bij IJmuiden

Zicht op de Noordzee kust

SIMG0462 blik op het Noordzeekanaal meteen na het opstijgen van Schiphol

Noordzeekanaal

Voor eten en drinken werd goed gezorgd: drankje met wat pretzels, lunch met een flesje wijn en koffie toe. Na een poos nog een drankje en vlak voor aankomst nog een broodje kaas met weer een zakje pretzels en een drankje. Tussendoor kwam het cabinepersoneel regelmatig langs met water om te drinken.

Boven de Atlantische Oceaan was het nogal bewolkt. Pas tussen Groenland en Newfoundland zaten er hier en daar schone plekken in de lucht. De Oceaan zag er ribbelig uit. Daar moesten dus behoorlijke golven lopen hebben, gezien het feit dat ze op 10 km hoogte te zien waren.

SIMG0485 Hoog boven de Atlantische Oceaan

Hoog boven de Atlantische Oceaan

Verder duurde de reis gewoon weer lang. Beetje lezen, maar je bent snel afgeleid, beetje dommelen, beetje naar buiten kijken en wachten tot je d'r bent.

We vlogen over Newfoundland, Labrador en Ontario Amerika binnen. Het landschap zag er tussen de bewolking door tamelijk onherbergzaam uit, veel water en op het oog kale heuvels. Boven Michigan was er minder bewolking. Het landschap was daar goed te zien. Het laatste uur van de reis deden de piloten het gas eraf en lieten ze het vliegtuig langzaam naar beneden zakken, over Michigan, met een schuine oversteek over Lake Michigan, onder Chicago door, om uiteindelijk om ca. 13.00 uur op Chicago o Hare te landen.

Boven Michigan

Er waren juist nog twee internationale vluchten geland, dus bij de douane stond een flinke rij. Het duurde bijna een uur om de customers te passeren. Vervolgens haalde ik mijn koffer op, ging met bagage door de douane en gaf mijn koffer af bij de transitbalie voor de aansluitende vlucht naar Grand Rapids. Daarvoor moest ik naar andere terminal op deze gigantische luchthaven.

Van Chicago naar Grand Rapids

Tijd om even wat te eten, te drinken en geld te pinnen. Chicago is een drukke luchthaven, waar heel veel mensen heen en weer lopen. Mijn aansluitende vlucht werd op tijd van de gate weggeduwd, maar toen we naar de startbaan reden, bleken er nog zeker 20 vliegtuigen voor ons te moeten vertrekken. Wegens slecht weer in het Oosten van de VS hield men tussen vliegtuigen die in die richting vertrokken 20 mijl tussenruimte aan. Daardoor vertrokken we een uur te laat voor een vlucht van nog geen half uur over het meer terug naar Grand Rapids.

Zo stond ik daar om ongeveer 7 uur in de avond op mijn koffer te wachten, die lekker vlot kwam. Grand Rapids is geen grote luchthaven, wij waren op dat moment de enige vlucht die afgehandeld moest worden. Met mijn koffers liep ik naar de autoverhuurbalie, waar ik zonder problemen de sleutels van een blauwe Dodge in ontvangst kon nemen, waarna ik bij het vliegveld vertrok en bekeek of ik de weg naar Lowell nog wist. Dat lukte probleemloos en om 19.45 uur stapte ik bij mijn familie binnen, waar ik direct kan aanschuiven voor supper. Dat smaakte wel, maar ik had toch ook zin om een beetje te gaan slapen, wat ik niet lang daarna heerlijk deed.

Afgelegde afstand door de lucht vandaag: 4257 mijl

Afgelegde afstand over de weg in de VS: ca. 20 mijl

Afgelegde afstand totaal: 20 mijl

Terug naar boven

Ga voor meer (vakantie)foto's naar mijn albums op Webshots. Klik hier (opent in nieuw venster)